Lärare saknar möjligheter
Kvalitetshöjande reformer och ökat pedagogiskt ansvar måste kompenseras för att säkerställa genomslag i skolorna.
De stora reformerna som skolan genomgår riskerar att inte uppfylla sitt syfte om inte arbetsgivarna ger lärarna mer utrymme för planering och uppföljning. Reformer som syftar till att öka undervisningens kvalitet måste följas av avtal som ger lärarna möjlighet att förverkliga visionerna om höjda kunskapsnivåer bland eleverna. Det ökade ansvaret är någonting som lärare i alla årskurser kan känna av både genom den nya läroplanen och införandet av nationella prov och betyg i lägre årskurser.
De flesta lärarna är överens om att de kvalitetshöjande reformerna är behövda och sannolikt kommer att höja kunskapsnivåerna bland eleverna, dock visar en undersökning som LRF gjort att 64 % av de berörda lärarna inte anser att deras arbetsgivare gett tillräckliga möjligheter i form av tid och planering. Kommunerna har, istället för att anropa finansieringsprincipen, valt att kräva att lärarna ska göra nya, omfattande arbetsuppgifter på befintlig arbetstid.
Kommunerna måste ta sitt ansvar för att lärarna ska kunna möta de ökade kvalitetskraven i skolan!
Insändarskribent:
Liselott Grenblad